سناریوی مرگ کودکان اهوازی در فاضلاب و چند نکته … / سید علی مرعشی

در استانی که محرومیت در آن موج می زند حتی چاه‌های فاضلاب هم به کودکان رحم نمی‌کنند
کد خبر : 1245
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آگوست 2020 - 9:12
سناریوی مرگ کودکان اهوازی در فاضلاب و چند نکته … / سید علی مرعشی

در دنیایی که هر روز با تکنولوژی روبرو هستیم و بشر هر روز دریچه‌ای نو به سمت علم و رفاه زندگی‌اش باز می‌کند متاسفانه خوزستان با تمام منابع اقتصادی اش همچنان از خدمات اولیه شهری محروم است و هنوز که هنوز است چاه‌های فاضلاب این استان بلای جان کودکان بی‎‌گناهی است که حتی توان حفاظت از جان خود را ندارند.

شاید باورش سخت باشد اما در استانی که محرومیت در آن موج می زند حتی چاه‌های فاضلاب هم به کودکان رحم نمی‌کنند و آن‌ها را به آغوش مرگ می‌کشانند. در اهواز مرگ سریالی کودکان به دلیل افتادن در چاه، طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است اما همچنان هیچ ارگانی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و حالا کودکان زیادی قربانی بی‌مسئولیتی مدیرانی هستند که ابتدایی‌ترین وظایفشان را هم پشت گوش می‌اندازند. مرگ این کودکان نشان از نابسامانی وضعیت فاضلاب و مجاری دفع آب‌های سطحی و بی‌توجهی به زیرساخت‌های شهری در اهواز، علیرغم وعده‌های مکرر مسئولان دارد. این مرگ‌های سریالی عملکرد همه مدیران حوزه شهری و استان را طی سال‌های اخیر زیر علامت سوال برده است، باید دید مسئولین تاکنون چه کرده‌اند و چرا طی این سال‌ها فکری به حال چاه‌های رو باز در اهواز نشده است تا از مرگ کودکان جلوگیری شود؟

طی روزهای اخیر فاضلاب رو باز کوی سیاحی اهواز دوباره جان کودکی را گرفت در حالی که مسئولان استان خوزستان و شهر اهواز از ساماندهی یک جوی رو باز برای در امان ماندن کودکان از مرگ، ناتوان هستند. موضوع غمبار مرگ کودکان اهواز در فاضلاب تمامی ندارد و هر مدتی باید شاهد به عزا نشستن خانواده‌ای به دلیل غرق شدن کودک خود در فاضلاب باشیم. این کودکان در حالی در فاضلاب غرق می‌شوند و با دنیای کودکی خود در این دنیا وداع می‌کنند که مسئولان هم ظاهرا چندان تلاشی برای رفع مشکلات بحرانی این دست نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد امروز کودکان اهوازی به ویژه مناطق حاشیه باید مرگ را در ویترین اسباب بازی‌هایشان ببنید و والدین آنان باید هراس کودکی کردن فرزندانشان را نیز داشته باشند. امروز چاه‌ها و کانال‌های فاضلاب سهم کودکان اهوازی از نفت و تمام منابع اقتصادی شهرشان است اکنون دیگر مادران اهوازی باید از راه رفتن کودکشان نیز بترسند تا مبادا چاهی زیر پای او قرار گرفته باشد و او را به کام مرگ ببرد.

کودکانی که قربانی کانال‌هایی هستند که شهرداری، آبفای اهواز و سایر دستگاه‌ها مسئولیت آن را نمی‌پذیرند و هنوز مشخص نیست که مسئولان اهوازی چه زمانی قرار است عقب ماندگی‌های این شهر را به ویژه در جبران کنند و از خواب خود بیدار شوند تا مردم طعم رفاه را در شهرشان بچشند و دیگر شاهد اتفاقات تلخی از این دست نباشیم.

به هر حال انتظار می رود مسئولان خوزستان نسبت به تامین محیط زندگی سالم به عنوان اولین حق شهروندی هر فردی به ویژه کودکان اقدامات لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد سقوط کودکان در فاضلاب ها نباشیم. درپوش گذاری کانال های فاضلاب کمترین تقاضای مردم نجیب این استان محروم است. غرق شدگی کودکان در فاضلاب مربوط به الان نیست و در سالهای گذشته موارد غرق‌شدگی در فاضلاب برخی مناطق اهواز رخ داده است که شرکت آب و فضلاب باید هر چه سریعتر به این معضلات پایان دهد.

امام راحل فرمودند: خدمت به مردم عبادت است ای کاش مسئولان با همین کلام امام راحل نسبت به مردم احساس مسئولیت بیشتری داشته و به قول و وعده‌های خود عمل کنند اما متأسفانه برخی از مسئولان فقط کاغذبازی و پاس‌کاری را بلد هستند.

ضمن اینکه به نظر می رسد اختلاف‌های قدیمی و کهنه شهرداری اهواز و شرکت آب و فاضلاب اهواز در خصوص نحوه خدمات‌دهی به معضل فاضلاب یک بار برای همیشه باید حل ‌و فصل شود چرا که در این سال‌ها مردم اهواز به خصوص در مناطق فقیرنشین تاوان این بی‌مسئولیتی‌های را داده‌اند. برای مردم فرقی نمی‌کند مسئولیت حل مشکل فاضلاب با کدام سازمان است بلکه آنچه مهم است باید به سرعت مشکلات فاضلاب اهواز به خصوص در مناطقی مثل کوی سیاحی اهواز که به علت وخیم بودن آن به قتلگاه کودکان تبدیل شده، حل شود.

فراموش نکنیم این کودک ساکن کوی سیاحی آخرین قربانی چاه‌های روباز فاضلاب نیست و طی سالهای اخیر این چاه‌ها هر سال حداقل یک کودک را قربانی کرده است، اما چه زمانی قرار است مسئولان مربوطه تقصیر‌های خود را گردن بگیرند و فکری به حال این چاه‌ها بکنند سوالی است که انتظار داریم جواب آن روشن شود.

 

حجت الاسلام سید علی مرعشی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

امید دوشنبه , 10 آگوست 2020 - 13:29

به عبارتی شهرها ، شهروندان خود را می بلعند . توسعه ناهمگون شهری که در نتیجه توزیع ناعادلانه ثروت ، قدرت و عدالت در انظار خودنمایی میکند و محصولی جز مدیران خسته و پینه ریا بسته بر پیشانی ندارد ، باری شده شده بر دوش جامعه ای که به اجبار فقر مادی، امروز از حلقه اصلی شهر ها خارج شده و مُهر حاشیه نشینی بر پیشانی آنها بسیار سنگین تر از دستان پینه بسته ی نان آوران خانواده شده است. کودکان و نوجوانان در این مناطق حاشیه ای سرگرمی خود را در خطرناکترین حالت ممکن کنار فاضلاب های روباز ، آب های راکد از طغیان فاضلاب ، زباله های شهری و …. سپری میکنند و مسئولین شهری زیر کولر های اسپیلت در طبقات بالای برج های اداری رو به زیبایی شهری و پشت به مناطق حاشیه نسکافه نوش میکنند و گاهی در آینه دستی بر پینه ی پیشانی می کشند. سرقت دریچه های فاضلاب یک پروژه مافیایی و جنبه خرابکاری دارد ولی با عوامل آن برخورد شدید و پشیمان کننده صورت نمیگیرد و دستی قطع نمیشود .
کسی برای شادی کودکان برنامه ای ندارد و حاشیه ها هر روز بزرگتر میشوند در حالیکه مناطق مرفه شهری قد می کشند و درون خود اقسام وسایل بازی و استخر دارند.

مباشر دوشنبه , 10 آگوست 2020 - 17:40

احسنت سید علی عزیز ولی نکته ای در فرمایشات بود که فاضلاب رو باز درست کنند شاید بنده درست متوجه نشدم ولی اگر آنچه بنده برادشت کردن منظورتان باشد فاضلاب نمیشود رو باز باشد متاسفانه شاهد لوله گذاری در کوی سلطانی اهواز بودم که بجای استفاده از لوله اسپیرال ۱۲۰۰تز لوله سایز پانصد استفاده شد از قبل از عید تا کنون این کوی درست نشده مردم اذیت هستند ولوله گذاری نیز نه استاندارد کار شد ونه هنوز آسفالت کرده اند فاطلاب جزو زیر ساخت های اساسی یک کلانشهر می‌باشد ولی آنچه بچم خودم دیدم نه هرتزی در کار بود نه سایز لوله درست بود نظارت باید قوی ومتخصصانه باشد ،همبن امر پاسکال در خیابان هشت پاداد نیز انجام شد واین در صورتی هست که باز بجای استفاده از لوله اسپیرال سایز ۱۲۰۰از لوله اسپیرال سایز پانصد استفاده شد این در حالی می‌باشد که امام خامنه ای دامظله الشریف ورییس دستگاه قضایی نیز دستور صریح جهت رفع مشکل فاضلاب اهواز را فرمودند اما متاسفانه کودکی را در فضای مجازی دیدم که بر تخت پزشک قانونی گذاشته بودند آتش بجان انسان می افتند وقتی چنین نونهالان را اینچنین در پر شده میبیند