سید علی مرعشی از فعالین حقوق شهروندی:

حقوق شهروندی مهمترین مطالبه مردم است / کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر اهواز فعال شود / ضرورت مشارکت موثر شهروندان در مدیریت شهری / شورایاری ها در اهواز تشکیل شود

حقوق شهروندی مهمترین مطالبه مردم اهواز است.
کد خبر : 3570
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 6 می 2021 - 13:00
حقوق شهروندی مهمترین مطالبه مردم است / کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر اهواز فعال شود / ضرورت مشارکت موثر شهروندان در مدیریت شهری / شورایاری ها در اهواز تشکیل شود

یک فعال اجتماعی بر ضرورت تشکیل کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر تاکید کرد و گفت: حقوق شهروندی مهمترین مطالبه مردم اهواز است. کمیته حقوق شهروندی باید آموزش های مرتبط با حقوق شهروندی را به مردم بدهد و زمینه جلب مشارکت مردم را فراهم کند.
سید علی مرعشی با اشاره به اینکه شوراها با مشارکت شهروندان نقش گسترده‌ای در اداره شهر دارند و مدیریت شهری بر عهده آن است گفت: شهروندان باید مشارکت موثری در مدیریت شهری داشته باشند. با رعایت منشور حقوق شهروندی، شهروندان حق برخورداری از زندگی شایسته و سالم را خواهند داشت.
وی افزود: کلانشهر اهواز نیازمند الگوی مطلوب شهری است. این الگو همه گروههای فراگیر شهری را در بر می گیرد و هیچ شهروندی نادیده گرفته نمی شود. تمام اقشار جامعه باید از خدمات یکسان بهره مند باشند. بعنوان مثال معلولین نیز حق دارند مانند بقیه افراد از خدمات استفاده کنند و این خدمات باید برای عموم مردم قابل استفاده باشد. در واقع باید مدیریت شهری انسان محور باشد. شورای شهر باید در دفاع از حقوق شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نکند و بویژه در تحقق حقوق زنان، کودکان و اقشار مختلف گام های عملی بردارد.
وی با تاکید بر اینکه باید ساز و کاری در جهت استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر طراحی شود گفت: برنامه ریزی شهری باید با استفاده از نظرات شهروندان باشد تا نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.
این حقوقدان بر لزوم ایجاد شورایاری ها برای جلب مشارکت شهروندی تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون شوراها می توان با ایجاد شورایاری ها بعنوان بازوی نظارتی شوراها در محلات از ظرفیت آن برای تحقق حقوق شهروندی و جلب مشارکت مردم استفاده کرد. شورایاری‌ واسطه بین مردم و شورای شهر است تا مسائل و مشکلات مردم را به شورای شهر منتقل ‌کند.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی اولین بار در سال ۸۳ در متن قانون آمد گفت: ضروری است کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر اهواز فعال شود. کمیته حقوق شهروندی باید در موضوعاتی مانند محیط زیست، حفظ میراث فرهنگی و توسعه پارک‌ها و بوستان‌های عمومی ورود کند و اقداماتی داشته باشد.
مرعشی گفت: متاسفانه حقوق شهروندی در جامعه فراموش شده است و شناساندن حقوق شهروندی باید از اولویت های شورای شهر باشد. بسیاری از مردم از حقوق شهروندی خود آگاهی ندارند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: شورای شهر با همکاری شهرداری برای تحقق بحث مشارکت شهروندی گامهای مثبتی بردارد و صیانت از حقوق شهروندی در اولویت شورا و شهرداری باشد.

 

سید علی مرعشی / اردیبهشت 1400 – اهواز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.