پیام سید علی مرعشی بمناسبت روز جهانی آب

تولید در همه زمینه ها نیازمند آب پایدار است / مراقبت از آب باید سر لوحه شعار پشتیبانی از تولید باشد / لزوم توسعه گردشگری آب در خوزستان / نقش مهم آب در بحران های زیست محیطی خوزستان / ضرورت بازچرخانی آب برای بهره وری بیشتر از منابع آب

تنها در صورت وجود آب می توانيم به داشتن توسعه پايدار امیدوار باشیم.
کد خبر : 3237
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مارس 2021 - 16:32
تولید در همه زمینه ها نیازمند آب پایدار است / مراقبت از آب باید سر لوحه شعار پشتیبانی از تولید باشد / لزوم توسعه گردشگری آب در خوزستان / نقش مهم آب در بحران های زیست محیطی خوزستان / ضرورت بازچرخانی آب برای بهره وری بیشتر از منابع آب

سید علی مرعشی از فعالین اجتماعی و حقوقدانان خوزستان با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی آب تاکید کرد: تنها در صورت وجود آب می توانيم به داشتن توسعه پايدار امیدوار باشیم و واژه هایی مانند امنیت غذایی، کاهش فقر، حفظ محیط زیست و سلامت انسان بدون وجود آب امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه اهمیت آب یک موضوع جهانی است و متعلق به یک منطقه نیست گفت: حتی کشورهایی که در مناطق پر باران قرار دارند هم برای افزایش بهره وری منابع آب نیازمند برنامه هستند.
وی با اشاره به نقش مهم آب در بحران های زیست محیطی و گرد و غبارهای خوزستان گفت: برای نمونه می توان به تنش آبی در برخی رودخانه ها و خشک شدن برخی تالاب های استان اشاره کرد که این موضوع در سالهای اخیر باعث تشدید پدیده گرد و غبار شده است.
وی با اشاره به اهمیت گردشگری آب در خوزستان گفت: خوزستان با داشتن رودهای فراوان می تواند موضوع گردشگری آب را ایجاد و توسعه دهد که خود باعث اشتغالزایی خوبی هم می شود البته در این رابطه باید به این نکته توجه کرد که اگر شاهد انتقال آب کارون باشیم طبیعتا با کاهش آب رودخانه های استان روبرو می شویم و امیدی به اجرای گردشگری آبی نیست. توجه به گردشگری آب در خوزستان موجب جذب توریست و در نتیجه ایجاد اشتغال می‌شود. ضمن اینکه با توسعه گردشگری آب می توان از منابع آبی بهتر حفاظت کرد.
مرعشی با بیان اینکه آب مایه حیات و آبادانی و اگر آب نباشد زندگی هم نیست گفت: تولید در همه بخش ها نیازمند آب پایدار است. مراقبت از آب های موجود باید سر لوحه شعار پشتیبانی از تولید باشد، شعاری که امسال موجب تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اکثر آب کشور به کشاورزی و تامین غذای مردم اختصاص دارد گفت: در این خصوص ضروری است برای افزایش بهره وری از این منابع با استفاده از روش های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه ای برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به ضرورت بازچرخانی آب برای رسیدن به اهداف مدیریت منابع آب گفت: به اعتقاد بنده در بحث فاضلاب و بازچرخانی آبهای مصرف شده به سیستم مصرف آب خیلی خوب عمل نکرده ایم. برای نمونه پرآب ترین رودخانه ها و بزرگترین تالاب ها در خوزستان جاری است ولی باز هم شاهد بروز گرد و غبار در خوزستان هستیم. سالانه حجم زیادی از زهاب های كشاورزی وارد تالاب ها و رودخانه های استان تخلیه می شود و هیچ برنامه ای برای بازچرخانی این آبها وجود ندارد. اگر در خصوص بازچرخانی آبهای مصرف شده موفق عمل كنیم مطمئن باشید بخشی از مشكلات آب حل می شود. وزارت نیرو باید بخشی از سرمایه های خود را در بخش بازچرخانی آب های مصرف شده هزینه کند و با تصفیه این آبها از آن در بخش های مختلف از جمله كشاورزی و صنعت استفاده کرد. به نظر بنده استفاده از منابع آب نامتعارف برای تامین نیاز آب صنعت ضروری است و باید به آن توجه کرد.
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه آب از گران‌بهاترین نعمت های خداوندی است گفت: در حال حاضر که با شیوع ویروس کرونا روبرو شده ایم و بهترین توصیه پزشکان برای مقابله با این ویروس هم شستشوی مکرر دست هاست لذا نقش حیاتی آب در تمام زمینه‌ها بخصوص در حوزه سلامت و بهداشت، بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.
مرعشی در پایان با تقدیر از تلاشگران صنعت آب خوزستان برای تامین آب مورد نیاز مردم گفت: خوشبختانه امروز از نعمت آب برخورداریم و جا دارد با توجه به اهمیت و ارزش این مایع گرانبها، در حفاظت و نگهداری از آن کوشا باشیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.