مارون، آب می‌بخشد/ کشت تابستانه در حوزه سد مارون آزاد است

مارون، آب می‌بخشد/ کشت تابستانه در حوزه سد مارون آزاد است

مدیر امور آب منطقه شرق اهواز از رهاسازی آب در حوضه مارون برای کشت تابستانه دائمی بجز کشت شلتوک که در این حوضه ممنوع است، خبر داد.
کد خبر : 305
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 می 2020 - 17:40
مارون، آب می‌بخشد/ کشت تابستانه در حوزه سد مارون آزاد است

مهدی خواجه‌پور مدیر امور آب منطقه شرق اهواز گفت: رهاسازی آب از سد مارون با دبی ۸۰ متر مکعب بر ثانیه برای چند منظور شامل کشت تابستانه در محدوده بهبهان برای کشت‌های دائمی از جمله یونجه و علوفه و در پایین دست برای نخیلات شادگان انجام شده است.

او با بیان اینکه رهاسازی آب از سد مارون از ۲۹ اردیبهشت آغاز و تا ۲۸ مهر امسال ادامه خواهد داشت، افزود: کشت شلتوک در حوضه مارون ممنوع است، اگرچه در سال زراعی گذشته با اینکه کشت شلتوک آزاد بود، اما در بهبهان کشت نشد.

خواجه پور آورد آب رودخانه مارون را نسبت به سد‌های دیگر خوزستان کمتر دانست و اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده که حجمی از آب این سد برای کشت‌های پاییزی نگهداری شود و کشاورزان با الگوی کشت مناسب کشت خود را به صورت معقول انجام دهند، چرا که اگر الگوی کشت در حوضه مارون عمل نشود کار در این حوضه سخت خواهد شد.

مدیر امور آب منطقه شرق اهواز حجم سیلی این سد را ۸۵۹ میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: از این حجم ۶۸۴ میلیون متر مکعب حجم مفید است؛ همچنین حداکثر حجم این سد یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون متر مکعب و حجم خالی آن ۲۸۹ میلیون متر مکعب است.

به گفته این مقام مسئول، ورودی کنونی سد مارون ۴۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۷۶ متر مکعب بر ثانیه است.

سد مارون بر روی رودخانه مارون- جراحی، در ۱۹ کیلومتری بهبهان قرار دارد. این سد با ۱۷۰ متر ارتفاع، از سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است. ظرفیت منصوبه نیروگاهی آن ۱۵۰ مگاوات است و میزان انرژی تولیدی سالانه ۱۹۰ گیگاوات ساعت برآورد شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.