پیش بینی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم در استان خوزستان

پیش بینی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از پیش بینی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم در استان طی سال زراعی ۹۸_۹۹ خبر داد.
کد خبر : 238
تاریخ انتشار : جمعه 8 می 2020 - 19:08
پیش بینی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم در استان خوزستان

محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  گفت: اقدامات لازم برای کشت گندم شامل انجام عملیات خاک ورزی، تامین بذر و کود، عقد قرار داد تامین آب، نهاده و بیمه توسط کشاورزان است. کشت گندم در استان خوزستان از ۱۵ شهریورماه هر سال آغاز و تا پایان آذر ماه ادامه دارد. همچنین زمان برداشت از ۱۵ فروردین هر سال شروع و ۱۵ خرداد خاتمه می‌یابد.

او افزود: سطح زیر کشت مصوب در سال زراعی ۹۹_۹۸ در استان خوزستان ۵۴۸ هزار هکتار است که شامل ۳۸۰ هزار هکتار کشت آبی و ۱۶۸ هزار هکتار کشت دیم با پیش بینی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم است.

قاسمی نژاد بیان کرد: سطح زیر کشت گندم نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و این امر به دلیل تنوع بالای کشت محصولات در استان و رعایت تناوب در محصولات پاییزه نظیر کلزا، چغندرقند، نباتات علوفه ای، سبزی، صیفی و سایر محصولات در تناوب با گندم است.

اجرای طرح ملی گندم بنیان

او در خصوص طرح ملی گندم بنیان گفت: با هدف افزایش عملکرد گندم آبی به میزان ۳۰ درصد سال پنجم در ۳ فاز تحقیقاتی، آموزشی ترویجی و توسعه با همکاری مجموعه اجرا و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی، نهاد‌های بین المللی نظیر CYMMYT، بخش خصوصی در استان اجرا گردیده که فاز تحقیقاتی طرح از سال ۹۷_۹۶ در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد اجرا گردید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: پلاتفرم تحقیقاتی طرح شامل ۲ بخش در حال فعالیت است که یک سال پس از آن در سال ۹۸_۹۷ بخش آموزشی ترویجی طی دوره ۴ ساله از ۴ هزار و ۳۰۰ به ۶ هزار و ۵۰۰ باعث افزایش عملکرد گندم آبی شد.

قاسمی نژاد اظهار داشت: به منظور توسعه ارقام جدید به جای ارقام قدیمی، توسعه کشت مستقیم، کشت روی پشته و کف جوی، کاهش شکاف عملکرد از طریق بهبود تغذیه گیاهی، کاهش خلاء عملکرد از طریق مدیریت صحیح عوامل زیان رسان، توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، اجرای برنامه‌های آموزشی ترویجی، ایجاد مزارع الگویی، اجرای مزارع انتخاب مشارکتی و بومی سازی دانش ماشین آلات کارنده آغاز بکار گردید که در شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، اندیمشک و دزفول با احداث ۴ پلاتفرم آموزشی ترویجی اجرایی شد.

او در ادامه گفت: فاز سوم طرح ملی گندم بنیان با سطح ۱۸ هزار هکتار در سال زراعی ۹۹_۹۸ در ۱۲ شهرستان آغاز و برداشت سال اول طرح محصول گندم در حال انجام است، همچنین آموزش‌های کارشناسان و کشاورزان استمرار داشته و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده که دارای بیش از ۵ هزار نفر است.

مهمترین عوامل موثر در افزایش عملکرد طرح ملی گندم بنیان چیست؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان را از مهمترین عوامل موثر در افزایش عملکرد پروژه بیان کرد: استفاده از ارقام برتر، تغییر آرایش کشف انجام تغذیه متعادل، بهینه سازی مصرف بذر، افزایش راندمان آبیاری، مبارزه اصولی با عوامل زیان رسان، حضور مجریان و محققان، استقبال کشاورزان پیشرو و دانش نوین از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌آید.

قاسمی نژاد اذعان داشت: میانگین عملکرد آبی در سال ۹۸_۹۷ در مزارع استان ۴ هزار و ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار و در پلاتفرم‌های آموزش ترویجی ۶ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این امر بیانگر افزایش ۳۸ درصدی اولیه اجرای پروژه است.

او در خصوص کاهش هزینه‌های طرح گفت: به دلیل بهینه سازی مصرف نهاده ها، آب مصرفی، بذر و کاهش تردد ماشین آلات، اجرای مطلوب اصولی عملیات کاشت، داشت و برداشت منجر به افزایش بهره وری اقتصادی و در نهایت افزایش سود خالص کشاورز گردید، همچنین این امر منجر به رضایتمندی عمومی در جامعه کشاورزی استان و کشور شد.

در پایان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مقام اول کشوری خوزستان در تولید گندم تصریح کرد: در سال جاری که به نام جهش تولید از سوی رهبری نام گذاری شده است، با تحقق اهداف طرح شاهد افزایش تولید در مزارع گندم بنیان و پیش بینی افزایش تولید به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به سایر مزارع خواهیم بود، همچنین امیدواریم در سال آینده شاهد اجرای ۶۴ هزار هکتار توسعه طرح گندم بنیان با تامین امکانات و تمهیدات لازم به وسیله حمایت مالی فنی از کشاورزان و همراهی این قشر سختکوش باشیم تا در خصوص تامین امنیت غذایی کشور گام برداریم.

افزایش تولیدات گیاهی خوزستان در حالی است که برخی کشاورزان از نبود خریدار و برنامه در تولیدات گیاهی استان گلایه مند هستند و این مسئله هوشمندی بیشتر سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص را می طلبد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.