افزایش ۳۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی در خوزستان

افزایش ۳۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی در خوزستان

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در سال ۹۸، میزان صادرات کالای غیرنفتی ۳۶ درصد افزایش یافت.
کد خبر : 213
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 می 2020 - 17:06
افزایش ۳۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی در خوزستان

عبدالرحمان ناصریان معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در کارگروه صادرات غیر نفتی استان در سرسرای شهید رجایی استانداری در اهواز گفت: میزان صادرات غیرنفتی از استان در سال ۹۸، بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بود که به لحاظ ارزشی نسبت به سال پیش از آن ۳۶ درصد رشد و به لحاظ وزنی ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه از این میزان صادرات، ۹ میلیارد دلار مربوط به صادرات کالا از خوزستان به کشور عراق بود، اظهار داشت: رتبه استان در بخش صادرات در کشور سوم است و میزان هدفگذاری صادرات غیرنفتی پارسال برای خوزستان ۹.۳ میلیارد دلار بود که ۱.۷ میلیارد دلار بیش از میزان هدفگذاری تحقق یافت.

ریشه یابی کاهش مبادلات تجاری به عراق

امیر حسین نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به باز بودن برخی از مرز‌های کشور با عراق و انجام مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: دلیل کاهش صادرات از مرز‌های استان به کشور عراق باید بررسی شود تا مشخص گردد که آیا تنها ویروس کرونا عامل بسته بودن مرز‌ها و در نهایت کاهش مبادلات تجاری بوده یا دلیل دیگری دارد.

او اظهار داشت: پیش از این بیشتر کالا‌های مورد نیاز عراق به ویژه در بخش مواد غذایی از خوزستان تامین می‌شد، اما اکنون صادرات از مرز‌های خوزستان به عراق بسیار کاهش یافته است. البته همه کشور‌های منطقه هم دچار ویروس کرونا هستند و باید مشخص شود که عامل اصلی جلوگیری از صادرات به این کشور از سوی مسوولان عراقی چیست.

نظری بیان کرد:اگر این روش ادامه یابد ممکن است بازار صادرات خوزستان در عراق در اختیار کشور‌های دیگر قرار گیرد، ضمن اینکه رایزنی بین بخش خصوصی و عراق می‌تواند تاثیرگذارتر از رایزنی مقامات دولتی با مسئولان عراقی برای تسهیل در تجارت و صادرات باشد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، عراق مرز تجاری خود در شلمچه و چذابه را بست، اما مرز‌های پرویزخان در کرمانشاه و باشماق در کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق، باز هستند و کالا‌های خوزستان به این مرز‌ها منتقل، و از آنجا به عراق صادر می‌شوند که هزینه حمل و نقل اضافی به صادر کننده تحمیل می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.