افزایش ۴۳ درصدی بهره وری آب کشاورزی در خوزستان

افزایش ۴۳ درصدی بهره وری آب کشاورزی در خوزستان

بهره وری آب کشاورزی به معنای تولید محصول بیشتر به ازای واحد حجم آب است که طبق آمار و براساس مشاهدات، میانگین بهره وری آب در استان ۴۳ درصد افزایش داشته است.
کد خبر : 1418
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آگوست 2020 - 17:56
افزایش ۴۳ درصدی بهره وری آب کشاورزی در خوزستان

علی بناوند مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بهره وری آب کشاورزی به معنای تولید محصول بیشتر به ازای واحد حجم آب است که طبق آمار و براساس مشاهدات، میانگین بهره وری آب در استان ۴۳ درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به اینکه بیشترین آب کشاورزی از کارون تامین می‌شود، افزود: منابع آب از آب‌های سطحی، زیر زمینی، چشمه سارها، ذخیره‌های آب از پشت بند‌ها و حوضچه‌های ذخیره‌ای دز، کارون، زهره، مارون، جراحی و رودخانه‌های فرعی شاوور و کوپال تامین می‌شود.

بناوند با بیان اینکه متقاضیانی که می‌خواهند از سیستم آبیاری نوین استفاده کنند، ۸۵ درصد یارانه را دولت تامین می‌کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه برای هر هکتار جهت استفاده از آبیاری نوین در نظر گرفته شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به این نکته که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان از آبیاری نوین استفاده می‌کنند و ۸ هزار متقاضی جدید دارد، بیان کرد: آبیاری قطره‌ای (میکرو) بهترین شیوه آبیاری نوین است که دارای راندمان ۹۵ درصدی بوده و تنها ۵ درصد از آب کشاورزی اتلاف می‌شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: براساس مطالعات انجام شده برنج و نیشکر بیشترین مصرف و غلات، ماش، خانواده ذرت، یونجه و شبدر کمترین مصرف آب کشاورزی را دارند و برای کشت مشخص، حجم معینی از آب باید در اختیار کشاورز قرار داده شود.

او ایجاد تشکل‌های آب وران، تحویل حجم آب بین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق را از راهکار‌های افزایش بهره وری آب کشاورزی عنوان و تصریح کرد: تشویق کشاورزانی که بهره وری بیشتری داشته و همچنین جریمه کسانی که آب زیاد مصرف می‌کنند از دیگر راهکار‌های افزایش بهره وری هستند.

بناوند افزود: مقداری زیادی از آب در کانال‌های سنتی و بتنی تبخیر شده که باعث کاهش بهره وری آب کشاورزی می‌شود و بهترین شیوه استفاده از لوله، به جای این شبکه‌ها و کانال‌ها است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر استفاده آب به صورت حجمی گفت: با تولید محصولات بیشتر به نسبت مصرف آب کمتر، سود بیشتری حاصل می‌شود بنابراین تولید بیشتر، ضامن امنیت و کیفیت غذایی در استان و کشور است و باید آب را به شکلی مصرف کنیم که بتوانیم حداکثر زمین استفاده شود تا حداقل مصرف و حداکثر راندمان را داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.