یکی از مشکلات که در بهداشت و درمان خوزستان حیوان گزیدگی است

یکی از مشکلات که در بهداشت و درمان خوزستان حیوان گزیدگی است

سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی رخ می‌دهد که باتوجه به رها شدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها بالاترین آمار مربوط به سگ گزیدگی است.
کد خبر : 1315
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 آگوست 2020 - 18:10
یکی از مشکلات که در بهداشت و درمان خوزستان حیوان گزیدگی است

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از مشکلات که در بهداشت و درمان با آن مواجه هستیم حیوان گزیدگی و در راس آنها سگ گزیدگی است، در خوزستان سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی رخ می‌دهد که باتوجه به رها شدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها بالاترین آمار مربوط به سگ گزیدگی است.

او بیان داشت: حتی تصور حمله‌ی گله‌ی سگ در تاریکی شب به کودک یا زن باردار لرزه به تن می‌اندازد و طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت از ۱۵۶ بیماری انسان ۱۱۴ بیماری مشترک انسان و حیوان هستند که تعداد زیادی از آنها توسط سگ‌ها منتقل می‌شوند.

علوی افزود: بیماری‌هایی که با سگ گزیدگی به انسان منتقل می‌شوند متعدد هستند. یکی از این بیماری‌ها هاری است که همیشه کشنده است، سگ هار به طرز وحشتناکی به انسان حمله می‌کند و زخم‌های بسیار وحشتناکی بر بدن قربانی اینجا می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: بیماری هاری صد در صد کشنده است و هنوز انسانی نبوده که دچار هاری شده باشد و از بیماری نجات پیدا کرده باشد.

این مقام مسئول گفت: شخصی که از سوی حیوان هار گزیده می‌شود گرچه در بیمارستان بستری می‌شود و هزینه‌های بسیار زیادی را بر دولت و نظام بهداشت متحمل می‌کند، اما تقریبا صد در صد موارد فوت می‌کند و واکسیناسیون هاری و تمام خدماتی که برای بیماری‌های بهداشتی در مراکز درمانی به مردم ارائه می‌شود رایگان هستند.

او ادامه داد: در بهداشت مهم‌ترین کار کنترل و پیشگیری است و راه کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها از طریق مبارزه با سگ‌های ولگرد است که این کار عموما از طریق زنده گیری و عقیم سازی سگ‌ها جهت جلوگیری از ازدیاد نسل آنها انجام می‌شود و با معدوم سازی به روش قدیم که خشونت آمیز بود و باعث زجر حیوان می‌شد موافق نیستیم و مرگ سگ‌های بلاصاحب باید با رعایت حقوق حیوانات و بدون زجر انجام شود که در جامعه این وظیفه بر عهده‌ی شهرداری‌ها با همکاری سایر نهاد‌ها و ارگان از جمله حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و بهداشت واگذار شده است.

علوی اظهار داشت: عقیم سازی سگ‌ها یک کار تیمی است، زیرا کار پر هزینه‌ای است و باید همه‌ی ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های متولی و مسئول با هم همکاری داشته باشند تا معضل وجود سگ‌های ولگرد که در شهر و محله‌های ما اتفاق افتاده برطرف شود و شهرداری در این خصوص اقداماتی انجام می‌دهد، اما بگونه‌ای است که وفور سگ‌های بلاصاحب را در خیابان‌های مناطق مختلف به خصوص حاشیه‌های شهر از جمله کوی علوی شاهد هستیم گرچه در مناطقی مانند کیانشهر، حصیرآباد و پارک‌ها از جمله پارک ساحلی و حتی خیابان‌های مرکزی شهر نیز سگ‌های ولگرد را می‌بینیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.