دکتر مهراب زارعی رییس جامعه دندانپزشکان خوزستان:

بهداشت دهان و دندان در جامعه باید گسترش یابد / از ظرفیت فارغ التحصیلان بهداشتکار دندان در راستای گسترش بهداشت دهان در مدارس استفاده کنید / تعرفه بیمه ها برای خدمات دندانپزشکی پایین است / جامعه دندانپزشکان خوزستان پیگیر مطالبات دندانپزشکان است

بهداشت دهان و دندان در جامعه باید گسترش یابد
کد خبر : 5236
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 13 آوریل 2023 - 18:37
بهداشت دهان و دندان در جامعه باید گسترش یابد / از ظرفیت فارغ التحصیلان بهداشتکار دندان در راستای گسترش بهداشت دهان در مدارس استفاده کنید / تعرفه بیمه ها برای خدمات دندانپزشکی پایین است / جامعه دندانپزشکان خوزستان پیگیر مطالبات دندانپزشکان است

رییس جامعه دندانپزشکان خوزستان در گفتگویی به بهانه ۲۳ فروردین روز دندانپزشک با تبریک این روز به همکاران جامعه دندانپزشکی گفت: هم اکنون ۱۵۰۰ دندانپزشک در سطح استان مشغول خدمات رسانی به مردم هستند. در استان با کمبود دندانپزشک روبرو نیستیم ولی اکثر متخصصین دندانپزشکی در شهرهایی مانند اهواز، آبادان، دزفول و ماهشهر متمرکز شده اند که این موضوع باعث شده تا برخی شهرستان ها با کمبود پزشک متخصص دندان و فک و صورت مواجه باشند.

دکتر مهراب زارعی بر ضرورت گسترش بهداشت دهان و دندان در جامعه خصوصا مدارس تاکید کرد و گفت: در سالهای قبل طرح هایی در این خصوص اجرا می شد ولی بدلیل عدم نظارت بر آن، این طرح ها شکست می خوردند. اگر بخواهیم به شکل اساسی چنین طرح هایی را اجرا کنیم باید با هماهنگی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی و آموزش و پرورش، مربیان بهداشت را در مدارس آموزش بدهیم تا مواردی را که نیاز به درمان دارند را به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع بدهند.

وی با اشاره به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رشته بهداشتکار دهان و دندان گفت: وزارت آموزش و پرورش می تواند با استخدام این فارغ التحصیلان گام بلندی در راستای گسترش بهداشت دهان و دندان در مدارس بردارد. بهداشتکار دهان و دندان با آموزش هایی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به دانش آموزان خواهد داد به بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه کمک می کند. طی سالهای اخیر حدود ۲۰۰۰ نفر بهداشتکار دهان و دندان در کشور تربیت شده است که ضروری است وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای استخدام آنها برنامه ریزی کند چون در حوزه دهان و دندان باید به سمت پیشگیری از پوسیدگی دندان برویم که تحقق این امر مستلزم آموزش بموقع است به گونه ای که ابتدا فرد مورد معاینه قرار می گیرد و سپس برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، به او آموزش های لازم داده می شود.

این دندانپزشک خوزستانی با تاکید بر اینکه معاینات دندانپزشکی یک ضرورت مهم برای حفظ سلامتی دندان‌ است گفت: لازم است به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان، حداقل هر ۶ ماه یکبار دندان ها از سوی دندانپزشک مورد معاینه قرار گیرد. در واقع برای سلامتی دهان و دندان، مراجعه به دندانپزشک برای اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

دکتر مهراب زارعی در تبیین برخی مشکلات جامعه دندانپزشکان گفت: گرانی مواد اولیه یکی از چالش های جامعه دندانپزشکان است. حدود ۹۰ درصد مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی از خارج و با ارز وارد می شود لذا این موضوع باعث شده تا این هزینه ها مرتب در حال افزایش باشد. از سویی سالی یکبار نرخ خدمات دندانپزشکی اعلام می شود و این نرخ تا پایان سال ثابت است در حالی که برای نمونه نرخ ارز در سال گذشته ۲ برابر شد که طبیعتا باعث افزایش قیمت مواد اولیه و مصرفی در حوزه دندانپزشکی شد.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد مردم نمی توانند براحتی به سمت خدمات دندانپزشکی بروند چون هزینه تعرفه بیمه ها برای خدمات دندانپزشکی پایین است و ضروری است که تعرفه بیمه ها بر اساس واقعیات اصلاح شود. از سویی بعضا افراد برای درمان به سراغ دندانپزشکان تجربی می روند که چون فعالیت چنین دندانپزشکانی، پایه و اساس علمی ندارد لذا باعث می شود گاهی اوقات مردم آسیب جدی ببینند. در این خصوص لازم است وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر با تعامل با همدیگر بدنبال حمایت از مردم در حوزه خدمات دندانپزشکی باشند. پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی باید بیشتر شود. انتظار ما این است که بیمه ها متناسب با نرخ تورم از مردم حمایت کنند و از سویی دیگر وزارت بهداشت هم ارز خاصی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی در نظر بگیرد.

وی برگزاری برنامه های آموزشی برای جامعه دندانپزشکان، انجام کارهای خیریه و نیکوکاری، ارائه خدمات به بیماران نیازمند به شکل اکیپ سیار و بصورت رایگان و همچنین پیگیری مطالبات دندانپزشکان را از جمله برنامه های جامعه دندانپزشکان خوزستان در سال ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: برای تحقق اهداف و برنامه های انجمن تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.