گلایه کشاورزان هندیجانی از کمبود سوخت و گرانی آن در بازار آزاد

مسوول نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی هندیجان از کمبود سوخت کشاورزان این منطقه و گرانی آن در بازار آزاد انتقاد کرد و خواستار افزایش سهمیه سوخت کشاورزان این منطقه شد.
کد خبر : 5132
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آگوست 2022 - 8:32
گلایه کشاورزان هندیجانی از کمبود سوخت و گرانی آن در بازار آزاد

فتح‌اله اللهیاری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:سهمیه ناکافی سوخت کشاورزان از یک سو و نداشتن توان مالی برای خرید سوخت به نرخ آزاد از کامیون داران، فشار مضاعفی روی کشاورزان منطقه وارد کرده است.

وی گفت: سهمیه سوخت هر کشاورز هندیجانی در سه ماه خرداد ، تیر و مرداد در مجموع ۶۰۰ لیتر بوده که تنها برای یک ماه کفایت می کند و به ناچار کشاورز به خرید گازوییل آزاد با قیمت بسیار بالا روی آورده است.

وی ادامه داد: کشاورزان برای خرید هر بشکه ۲۰۰ لیتری گازوییل را ۱۲ میلیون ریال از کامیون داران خریداری می‌کند و در برخی موارد این رقم به ۱۶ میلیون ریال نیز رسیده است.

اللهیاری با اشاره به اینکه کشاورز هندیجانی حتی برای برداشت آب کشاورزی با تراکتور از رودخانه زهره به شدت در فشار است خواستار تخصیص سهمیه جدید سوخت برای تراکتورهای کشاورزان منطقه شد.

وی با اشاره به ظن برخی افراد نسبت به قاچاق سوخت در آب‌های ساحلی منطقه گفت: کشاورز سوختی در اختیار ندارد که بخواهد آن را قاچاق کند؛ بیشتر کشاورزان منطقه برای آماده سازی کشت پاییزه سوخت را با بالاترین نرخ می‌خرند و چاره‌ای جز این ندارند.

سرپرست جهاد کشاورزی هندیجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان منطقه با کمبود سوخت رو به رو هستند وبرای آماده سازی کشت پاییزه نیازمند همکاری و مساعدت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان برای تخصیص سهمیه جدید سوخت هستند.

علی حسین زاده با اشاره به اینکه مکاتبه زیادی با استانداری، جهادکشاورزی استان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان برای افزایش سهمیه سوخت انجام شده ابراز امیدواری کرد با پیگیری لازم سهمیه سوخت ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتری برای هر دستگاه تراکتور چهار سیلندر و ۶ سیلندر تخصیص یابد.

وی شمار تراکتورهای این منطقه را یک هزار و ۲۸۰ دستگاه بیان کرد و افزود: در ماه جاری ۲۵۰ تا ۳۳۰ لیتر سوخت برای هر دستگاه تراکتور منطقه تخصیص داده شده ولی نیاز کشاورز بیش از این است.

حسین زاده با اشاره به ضرورت تامین امنیت غذایی کشور با تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم گفت:هرگونه کاهش تولیدات کشاورزی، سبب افزایش واردات بیشتر محصولات کشاورزی خواهد شد بنابراین کشاورزان نباید دغدغه سوخت را در استانی که مرکز تولید فرآورده های نفتی است داشته باشند.

چندی پیش نیز کشاورزان ماهشهری از تخصیص ناچیز سوخت ماهانه برای آماده سازی زمین‌های کشت پاییزه انتقاد کردند.

پیش از این کشاورزان مناطق شمالی و شرقی خوزستان از کمبود سوخت و تخصیص کم سهمیه گازوییل انتقاد کرده و خواستار افزایش سهمیه سوخت برای تراکتورهای خود شدند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان در پاسخ به درخواست کشاورزان استان برای افزایش سهمیه سوخت به ایرنا گفت: سهمیه ۲۰۵ میلیون لیتری بخش کشاورزی استان برای سال زراعی جاری به جهاد کشاورزی تحویل داده شده است.

نعمت‌اله نجفی افزود: افزایش سهمیه سوخت کشاورزان خوزستان در سامانه یکپارچه وزارت نفت ثبت و تخصیص داده شده و هرگونه تغییری در این سهمیه توسط وزارت نفت اعمال خواهد شد و ما تنها مجری تصمیمات شرکت متبوع هستیم.

وی گفت: شرکت متبوع به همه تعهدات خود برای تخصیص سهمیه سوخت کشاورزان بنابر بر تجزیه و تحلیل آنالیز کارشناسی که مهمترین آن سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی است عمل کرده است.

به گزارش ایرنا بیشتر کشاورزان خوزستانی در حال آماده سازی کشتی پاییزه هستند و در صورت گذشت زمان معین برای آماده سازی، بخش کشاورزی منطقه آسیب خواهد دید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.