سرشماری ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تعداد پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته در تالاب های این استان گفت: ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان سرشماری شدند که بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم بوده است.
کد خبر : 4737
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فوریه 2022 - 9:20
سرشماری ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های خوزستان

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمد جواد اشرفی افزود: سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از ۹۰ گونه مختلف در تالاب‌ها و آبگیرهای استان انجام شده است.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی پرندگان مهاجر در تالاب های خوزستان نسبت به سال گذشته مهمترین دلیل کاهش آمار پرندگان در سرشماری زمستانه امسال را خشک شدن بخش‌های وسیعی از زیستگاه‌ها عنوان کرد.

اشرفی ادامه داد: در این سرشماری، تالاب هورالعظیم بیشترین تعداد پرندگان مهاجر با ۸۹ هزار و ۵۶۰ قطعه را به خود اختصاص داده که  ۶۷ درصد پرندگان شمارش شده است.

وی اضافه کرد: در بین  گونه‌های سرشماری شده، گونه های کمیاب و حائز اهمیتی همچون قوی فریاد کش، عقاب دریایی دم سفید،اردک مرمری، غول حواصیل، مارگردن، اکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک مرمری، لک لک سیاه، اردک بلوطی، فلامینگو، پلیکان سفید و پلیکان خاکستری مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین توضیح داد: سرشماری پرندگان در برنامه حفاظتی و مدیریتی جمعیت پرندگان و به منظور بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی و پایش و نظارت جمعیت پرندگان در فصل زمستان، از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین‌المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نام‌گذاری شده، سازماندهی شده است.

وی افزود: برنامه سرشماری پرندگان مهاجر هر ساله از حدود اول ژانویه برابر با ۱۱ دی‌ماه در خوزستان آغاز می‌شود که امسال این سرشماری در خوزستان همزمان با سراسر کشور آغاز شد و به مدت ۱۵ روز ادامه یافت.

اشرفی اظهار داشت: این برنامه با تشکیل تیم‌های سرشماری در  ۱۳ ایستگاه اصلی و  ۲۹ ایستگاه فرعی در سطح تالاب های استان توسط کارشناسان اداره‌کل و ادارات تابعه با تجهیزاتی از قبیل تلسکوپ پیشرفته، دوربین چشمی  اجرا شده است.

بر اساس این گزارش، پارسال ۱۶۵ هزار و ۵۱۲ پرنده؛ در سال ۹۸ حدود ۱۵۰ هزار پرنده؛ در  سال ۹۷، ۲۰۰ هزار پرنده؛ در سال ۹۶، حدود ۲۲۸ هزار پرنده و در سال ۹۵ بیش از ۲۴۳ هزار پرنده مهاجر در خوزستان سرشماری شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.