دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر:

تاخیر در خرید تضمینی خرما به کشاورزان ضرر زد / قیمت خرما از کاه هم کمتر شده است / هزینه های نخلداری بالا رفته است

تاخیر در خرید تضمینی خرما به کشاورزان ضرر زد.
کد خبر : 4245
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 سپتامبر 2021 - 9:10
تاخیر در خرید تضمینی خرما به کشاورزان ضرر زد / قیمت خرما از کاه هم کمتر شده است / هزینه های نخلداری بالا رفته است

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر در خصوص خرید تضمینی خرما گفت: تاخیر در خرید تضمینی خرما به کشاورزان ضرر زد.

حامد یوسفی گفت: چندی پیش مصوبه ای از سوی دولت و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر درجه بندی قیمت خرید خرما ابلاغ شد که بر اساس آن هر کیلو خرمای استعمران که دارای 150 دانه باشد بعنوان خرمای درجه یک، اگر دارای 180 دانه باشد بعنوان درجه دو و اگر دارای 220 دانه باشد بعنوان درجه سه محسوب می شود و در این خصوص اعتراض نداریم ولی اعتراض و انتقاد ما در خصوص ابلاغ و تاریخ شروع خرید است.

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت خرما دارای یک فصل و بازه زمانی مشخصی است و اولین خرمایی که در خوزستان به مرحله برداشت می رسد، خرمای شهرستان ماهشهر است است گفت: اول شهریور زمان برداشت خرما در ماهشهر است ولی متاسفانه حدود 20 روز طول کشید تا تعاون روستایی شروع به خرید تضمینی کرد.

وی افزود: در زمان فصل برداشت محصول خرما، وزن هر دانه خرمای ما حدود 10 گرم بود یعنی 100 دانه آن معادل یک کیلوگرم بود ولی متاسفانه با وجود اینکه خرمای منطقه ما از کیفیت و وزن خوبی برخوردار بود و جزو بهترین نوع خرما می باشد ولی چون زمان خرید آن از زمان خود گذشته بود، همین خرما در زمانی که تعاون روستایی شروع به خرید تضمینی کرد هر 200 دانه خرما حدود یک کیلوگرم شد یعنی عملا کیفیت خرما پایین آمد و بدلیل خشک شدن، وزن آن کم شد. زمان مشخص خرید خرما وقتی از زمان مشخصی بگذرد خرما شروع به خشک شدن می کند و آن کیفیت قبل را ندارد و با کاهش وزن باعث می شود کشاورز ضرر کند.

وی گفت: کشاورزان از حدود 3 ماه پیش استرس و نگرانی فروش محصول خرمای خود را دارند و با وجود دلالان و عدم خرید کارگاههای بسته بندی خرما، ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی باعث امیدواری زیادی بین کشاورزان نخلدار شد و کشاورز در حالی که انتظار داشت محصول خرما را کیلویی 9200 تومان به تعاون روستایی بفروشد متاسفانه چون دیر شروع به خریداری شده بود و باعث افت کیفیت خرما شده بود لذا با کیلویی 4000 هزار تا 4500 تومان خریداری شد و عملا کشاورز ضرر دید.

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو کاه به 5000 تومان رسیده و قیمت خرما از قیمت کاه هم کمتر شده است و تعاون روستایی، خرما را با قیمتی پایین تر از کاه خریداری کرد. در واقع تعاون روستایی بیشترِ محصول خرمای ما را بعنوان درجه 3 و 2 از کشاورز خریداری کرد. قیمت خرمای درجه یک به میزان 9200 تومان، قیمت خرمای درجه 2 به میزان 7800 تومان و قیمت خرمای درجه 3 به میزان 6000 تومان بود. با توجه به هزینه خرید صندوق و هزینه های ایاب و ذهاب و کارگری که در هر کیلو حدود 1500 تا 2500 هزینه داشت لذا قیمت خرمای درجه 3 برای کشاورز حدود 4000 تا 4500 تومان شد.

حامد یوسفی با اشاره به اینکه هزینه نخلداران بخاطر تورم موجود نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است گفت: همین خرمای ماهشهر را سال قبل بیش از 7000 تومان توسط کارگاههای بسته بندی خرما از کشاورز خریداری شد. کشاورزان انتظار داشتند با این خرید تضمینی دولت، سختی های گذشته از بین برود ولی متاسفانه شاهد هستیم همچنان به کشاورزان بی مهری می شود. متاسفانه مسئولین فقط اعلام کردند که امسال خرما را به شکل تضمینی از کشاورز خریداری می کنیم ولی دیدیم که مشکلات دیگری بوجود آمد.

وی گفت: انتظار ما از استاندار خوزستان، مجمع نمایندگان خوزستان، وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس و شخص رییس جمهور این است که در این خصوص تجدید نظر کنند و با بررسی های کارشناسی و دقیق و بازدید از منطقه، در این خصوص بازنگری کنند تا اینگونه کشاورز متحمل ضرر نشود. کشاورز با ذهنیت فروش خرما به کیلویی 9200 تومان به سمت تعاون روستایی می رود ولی چیزی که بدستش می رسد 4000 تا 4500 تومان است که انصاف نیست. کشاورز تمام دارایی خود را صرف نخلستان کرد تا با فروش آن بتواند خود را برای کشت پاییزه آماده کند ولی متاسفانه با این مشکلات متحمل ضرر و زیان زیادی شده است.

وی گفت: بنده بعنوان نماینده نظام صنفی کشاورزی ماهشهر، شدیدا با این روال خرید مخالفم و انتقاد دارم چون عملا به کشاورز ظلم می شود. انتظار ما از دولت این است که امسال که خرید تضمینی خرما را شروع کرده بیشتر هوای کشاورزان را داشته باشد و در خرید محصول خرما، انصاف را رعایت کند. پیشنهاد ما این است که حداقل خرمای درجه سه را بعنوان درجه دو و خرمای درجه دو را بعنوان خرمای درجه یک از کشاورز خرید کنند و این شیوه را ابلاغ کنند تا کشاورز بتواند به حق واقعی خود برسد. امسال که این خرید تضمینی خرما ابلاغ شده حداقل کاری کنند که کشاورز کمتر ضرر کند و از فروش محصول خرما به دولت رضایت داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.