دهها هزار هکتار مزارع نیشکر بدلیل کم آبی در آستانه خشک شدن هستند / نیمی از حجم رودخانه دز را در تیرماه رهاسازی کنید

با تنش آبی بخش زیادی از مزارع نیشکر از بین خواهند رفت.
کد خبر : 3932
تاریخ انتشار : شنبه 19 ژوئن 2021 - 12:14
دهها هزار هکتار مزارع نیشکر بدلیل کم آبی در آستانه خشک شدن هستند / نیمی از حجم رودخانه دز را در تیرماه رهاسازی کنید

در حالی که شاهد پایین آمدن تراز رودخانه دز هستیم بنظر می رسد در صورت تداوم این وضعیت باید شاهد خشک شدن تدریجی دهها هزار هکتار مزارع نیشکر باشیم.

کمبود آب در رودخانه دز و عدم رهاسازی آب از سد دز به سمت مزارع باعث بروز خسارت سنگینی به مزارع کشاورزی بخصوص مزارع نیشکر می شود و این در حالی است که بنظر می رسد آب به اندازه کافی در پشت سد دز برای رهاسازی وجود دارد و با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی می توان آب را به مزارع رهاسازی کرد.

از سویی با توجه به افزایش دما و افزایش نیاز آبی گیاه در تیرماه لذا ضروری است 50 درصد حجم رودخانه دز در تیرماه بمنظور تامین آب کشت های دائم مانند نیشکر رهاسازی شود چون در غیر اینصورت باید شاهد خشک شدن کشت های دائم از جمله نیشکر باشیم. در واقع در صورت رهاسازی 50 درصد حجم رودخانه دز نه تنها بیشترین بهره وری از آب را خواهیم داشت بلکه از بروز یک خسارت سنگین در مزارع بویژه مزارع نیشکر که یک کشت دائمی است جلوگیری خواهد شد ولی اگر این حجم از آب در تیرماه رهاسازی نشود برخی گیاهان زراعی از جمله نیشکر دچار تنش خشکی می شوند و ممکن است رهاسازی این آب در مرداد یا شهریور فایده ای برای این محصول نداشته باشد. تنش آبی و عدم رهاسازی آب به کشت های دائم کشاورزی بویژه مزارع نیشکر می تواند منجر به نابودی معیشت صدها هزار خوزستانی شود.

با تنش آبی بخش زیادی از مزارع نیشکر از بین خواهند رفت و با آبیاری مجدد نیز قابل برگشت نیستند و خسارت زیادی در پی خواهد داشت.

در پایان انتظار می رود در این شرایط حساس که گیاه نیشکر بیش از هر زمان دیگری به آب نیاز دارند با برنامه ریزی لازم از خسارت سنگینی که پیش بینی می شود جلوگیری شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.