بی توجهی به پروتکل های بهداشتی فاجعه بار است

اینجا پارک ساحلی اهواز است؛ جایی که محل تفریح، نشاط و جای دور همی خانواده هاست.
کد خبر : 2770
تاریخ انتشار : شنبه 23 ژانویه 2021 - 8:34
بی توجهی به پروتکل های بهداشتی فاجعه بار است

گر چه این روزها هوا سرد شده است ولی این سردی باعث نشده که خانواده های اهوازی سفره های خود را در این محل پهن نکنند.عده ای غذای طبخ شده خود را از خانه آورده و عده ای با روشن کردن آتش مشغول طبخ غذاهای کبابی هستند تا مثل روزهای عادی دور همی خود را در پارک برقرار کنند.

گویا کرونایی در کار نیست و به ظاهر از خبر مرگ دهها هموطن بر اثر کرونا که روزانه در رسانه ها پخش می شود بی اطلاع هستند و  بدون ماسک در حال تفریح در این پارک هستند. برخی والیبال بازی می کنند، برخی بدمینتون و برخی هم با هم در حال قدم زدن هستند.

شهر بازی پارک ساحلی هم فعال و دهها کودک و نوجوان بدون هیچگونه محدودیتی در کنار هم در حال بازی کردن هستند. پارک دارای نور کافی  و خانواده ها بر روی چمن‌های پارک در  زیر نور چراغ بساط خود را پهن کرده اند و مشغول گپ و گفت معمولی خود هستند.

به کنار یکی از این خانواده ها رفتم و ضمن احوالپرسی از وضعیت کرونا از آنها سوال کردم که پدر خانواده در جوابم گفت: وضعیت عادی است و چند روز هست که اعلام کردند وضعیت خوزستان و اهواز آبی شده  به همین دلیل تصمیم گرفتیم به اتفاق خانواده به پارک بیاییم.

محمد افزود: کارشناسان گفته اند کرونا در فضای باز خیلی ماندگاری ندارد بنا بر این ریسک ابتلا به این بیماری در پارک کم هست و برای جلوگیری از افسردگی خانواده را به پارک آورده ام. البته سعی کرده ایم از خانواده های دیگر حاضر در پارک فاصله بگیریم.

عامر یکی دیگر از افرادی است که در پارک ساحلی اهواز مشغول طبخ کباب است که از او هم ماجرای کرونا را پرسیدم اما در جواب گفت: کرونا معلوم نیست تا کی میهمان ماست به همین دلیل از خانه نشینی خسته شده ایم و تصمیم گرفتیم امشب را به پارک بیاییم.

وی که به همراه دو خانواده فامیل به پارک آمده می گوید هیچ کدام ما علامت خاصی نداشتیم و به همین دلیل به صورت فامیلی به پارک آمده ایم تا پارک برایمان نشاط آور باشد.

یک پیر زن هم که در حال کشیدن قلیان است در پاسخ به اینکه آیا از کرونا نمی ترسد گفت: کرونا هم یک بیماری است مثل همه بیماریها و اگر کسی بنا باشد بمیرد بدون کرونا هم خواهد مرد بنابر این نبایستی خیلی  به خودمان سخت بگیریم دورهمی ها را قطع کنیم.

برخی دیگر از خانواده ها هم با تندی به خبرنگار ما پاسخ دادندو گفتند ما خودمان بهتر می فهمیم که سلامتیمان در خطر است یا نه و اگر احساس خطر می کردیم به پارک نمی آمدیم. برخی هم به رغم سرمای بالا به خود پتو پیچیده بودند ولی ترجیح دادند که در پارک باشند.

یک مامور پلیس حاضر در پارک به خبرنگار ما گفت: متاسفانه مردم توجهی به تذکرات نمی کنند و بدون توجه به سلامتی خود و سایرین در پارکهای ساحلی اهواز حاضر شده اند و قطعا این حضورشان می تواند برایشان خطر آفرین باشد.

بی توجهی به پروتکل های بهداشتی فاجعه بار است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می گوید خوزستان سه هفته است که وضعیت نسبتا خوبی در زمینه کنترل کرونا داشته است ولی با تغییر رفتاری که از مردم در روزهای گذشته مشاهده کرده ایم نگران روزهای آتی هستیم و ممکن است بیماری کووید ۱۹ باز در خوزستان طغیان کند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان حضور مردم در محافل عمومی به خصوص پارکها را بسیار خطرناک دانست و گفت: تا زمانی که یک بیمار کرونایی در کشور وجود داشته باشد خطر طغیان بیماری همچنان وجود دارد و مردم نبایستی نسبت به آن غفلت کنند.

وی افزود: طی روزهای اخیر آمار مراجعه به بیمارستانها و مراکز درمانی  در خوزستان بالا رفته هر چند زیاد نیست ولی شکننده است و امکان افزایش این بیماران دور از ذهن نیست و ممکن است خوزستان باز هم وارد پیک کرونا شود.

وی اضافه کرد: مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند به شکلی که فاصله اجتماعی را حفظ کرده، مدام ماسک بزنند و در صورت داشتن علائم خود را در خانه قرنطینه کنند تا ضمن پیشگیری از گسترش بیماری در جامعه جلوگیری شود.

وی گفت: تا زمانی که واکسن این بیماری آماده نشود خطر طغیان کرونا وجود دارد و مردم نبایستی از خود مراقبتی و ماندن در خانه خسته شوند. ویروسکرونا بسیار ناشناخته است و هر فرد را به راحتی مبتلا و کادر درمان را گرفتار می نماید.

دکتر ابول نژادیان اضافه کرد: از حضور مردم در پارکها نگرانیم و موضوع را در ستاد استانی مبارزه با کرونا مطرح می کنیم تا محدودیتها در این زمینه ایجاد شود.

وی گفت: در ۲ هفته گذشته به طور میانگین  روزانه ۲ مورد فوتی در استان داشته ایم اما اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کم رنگ شده و عادی انگاری در این زمینه صورت گرفته که از این جهت نگران روزهای پیش رو هستیم.

وی افزود: البته انجام تست‌های کرونا در استان  ۲ برابر شده و شناسایی بیماران  نیز افزایش داشته است اما امیدوارم با اجرای  طرح شهید سلمیانی در زمینه بیماریابی محله به محله با همکاری دستگاه‌های مختلف به نتایج بهتری دست یابیم تا افراد در تماس  با نزدیکان این بیماران را شناسایی کنیم و مانع از شکل گیری پیک سوم بیماری در استان شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این که هنوز میزان بیماران بستری افزایشی نشده است بیان کرد: تجربه یکسال گذشته نشان داده هرگاه بار مراجعه سرپایی به بیمارستان افزایشی بوده ۲ هفته بعد امار بستری و سپس آمار فوت بالا رفته است.

 وی گفت: از مردم درخواست می‌کنم همکاری لازم با کادر درمان در کاهش شیوع کرونا داشته باشند، به پارک  نروند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت خود قرار دهند تا با پیک جدید کرونا روبه رو نشویم.

۳۰ درصد مردم جنوب غرب خوزستان از ماسک استفاده می کنند

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم نسبت به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی هشدار داد و گفت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در منطقه به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است به طوریکه فقط ۳۰ درصد مردم شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان  از ماسک استفاده می کنند.

شکراله سلمان‌زاده با اشاره به روند افزایشی موارد سرپایی مبتلایان در جنوب غرب خوزستان، اظهار داشت: در روزهای اخیر وضعیت بیماری از حالت ثابت به صعودی تغییر پیدا کرده است و احتمال وقوع پیک سهمگین بیماری در بهمن و اسفندماه وجود دارد.

وی افزود: تجربه یکسال گذشته نشان می دهد در صورتی که مردم و مسئولان بیماری را جدی نگیرند و به خوبی به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل نکنند، افزایش سریع موارد بیماری، افزایش مرگ و میر و به دنبال آن پیک سوم زمستانی قطعی خواهد بود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان  با اشاره به اینکه افراد جوان معمولا بدون علامت یا با علائم خفیف به کرونا مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: حضور در خانه افراد مسن و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی بدن  و نیز حضور در پارکها و محافل عمومی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بیماری را در بین افراد گسترش دهد.

سید آقامیری سرپرست مرکز بهداشت آبادان هم با اشاره به وضعیت حساس و شکننده ی موجود در خصوص کرونا اظهار داشت: خانواده های بیماران کرونا مثبت و افرادی که در تماس نزدیک با آنان بوده اند، به صورت مستمر و روزانه مورد پیگیری تلفنی و آموزش اصول قرنطینه در منزل توسط کارشناسان مرکز بهداشت قرار می گیرند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان آبادان از همه شهروندان آبادانی خواست تا با زدن ماسک، حضور پیدا نکردن در اجتماعات و عدم خروج غیر ضروری از منزل مجموعه بهداشتی شهر را در مهار بیماری کووید ۱۹ یاری نمایند.

استان خوزستان با ۲۸ شهرستان  و حدود پنج میلیون نفر جمعیت از استانهایی است که در خرداد ماه سالجاری وارد پیک شدید کرونا شد و تا مرداد ماه این پیک تداوم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.